Wiele artykułów z podobnym tytułem ukazało się w ostatnim czasie w sieci, pisanie kolejnego może wydać wam się co najmniej niepotrzebne. Ja jednak postanowiłem bardziej profesjonalnie podejść do sprawy niż inni. Otóż przeanalizowałem niezależne sondy, historię rynku i inne ważne elementy, mogące pomóc w tej analizie.
Czego oczekujemy od smartfona?
Nie na darmo zamieściłem krótki sondaż po prawej stronie, od razu zaznaczę nie jest on odpowiedzią na wyżej postawione pytanie. Nie wystarczy bowiem dowiedzieć się czego oczekujemy od danego smartfona, ale wypadałoby to jeszcze porównać ze zdaniem ogólnym na temat słuchawek. Dlaczego tak sądzę? Ponieważ wydaje się logiczne poznanie opinii nie tylko obecnych zainteresowanych, ale też innych potencjalnych kupców których w końcowym rezultacie powinno być znacznie więcej od tych „znających się”. Przejdźmy do konkretów
Udało mi się „dorwać” parę artykułów z których mogłem wywnioskować czego oczekujemy od smartfonów czy telefonów.
Może chwilę pobawimy się w liczby. Czym kierujecie się kupując smartfona? Z badań pewnych wynika że ponad 56% badanych za najwazniejsze kryterium uważa marke, ok 20% cenę, lekko ponad 14% rodzaj sluchawki, a tylko garstka czyli nieco ponad 4% system operacyjny. Co to oznacza dla producentów? Czyżby system operacyjny tutaj nie grał aż tak wielkiej roli na jaką wygląda? Zdaje się że nie do końca, w końcu to tylko sonda, jednak bądźmy realistami, około połowa klientów tak właśnie wybiera nową słuchawkę, wybierają co wiedzą, kupują co znają i inni podpowiedzą. Jakie możemy wysunąć wnioski? Jeżeli połowa kupujących użytkownikow wybiera smartfona zazwyczaj kierując się marką, to wychodzi że lider Samsung (obecnie mający ok30% rynku) nie wysilając się i wykorzystując swoja renomę w następnym roku zgarnie mniej więcej 15% rynku. Druga zaś połowa czyli ok 15% +50% klientów nie dające pierwszeństwu marce weźmie pod uwagę inne alternatywy. Jak wypada tu realnie nowa marka Jolla? Na pewno nie można w tym miejscu liczyć że nie będzie klientów, chcących kupić Jollę za względu na obecny brak udziału oraz renomy. Nie będzie też to raczej duży kawałek tortu, śmiało jednak można zaliczyć sporą grupę użytkowników n9 czy n900, nowych fanów Jolli, czy Finów dzielnie wspierających swoje marki , liczących na Jolla. Warto zaznaczyć że duża część Finów ma nadzieje na nową markę. Podsumowując Jolla powinna liczyć na spokojnie jakieś 6 czy 7mln sprzedanych smartfonów(wziąłem pod uwagę połowę sprzedanych n9+ jakieś 3 mln dodatkowych uzytkowników). To daje jakieś ok 0,3% rynku.
Cena !
Około 20% klientów bierze pod uwagę cenę. Nie muszę chyba tego wyjaśniać. A więc jak się ma cena Jolli? Powiedzmy szczerze, obecnie jest drogo i raczej w tym segmencie na starcie Jolla nie zawojuje po tytuł mistrza. Nie zapominajmy że cena ok 400 euro nie jest końcową i jeżeli smartfony tylko pojawią się w większej liczbie cena ich spadnie dość gwałtownie. Na rynku cena Jolli może wtedy być naprawdę bardzo ciekawa. Aby to się wydarzyło Jolla powinna złapać większą liczbę operatorów.
Moja sonda, czyli oczekiwania.
Jak pewnie zauważyliście ok połowa odpowiadających chce dobrej baterii! Czyżby to było warunkiem kupna Jolli przez obecnych zainteresowanych? Na to wygląda. Ja posunę się o krok dalej i stwierdzę że rynek ma tak dość tej choroby smartfonów, że to właśnie dobra baterią połączona z zaufana marką może dać klucz do sukcesu!
Oczekiwania od systemu.
Pewnie czytając ten artykuł zakładaliście że będę o tym głównie pisał: ) Nie! To jest raczej oczywiste że Jolla ma jeden z najlepszych Systemów i w tym segmencie może być trudno nawet Androidowi. Pewna Sonda na di.com.pl utwierdziła mnie tylko w przekonaniu, że system jest ważny to prawda! Równie jednak potrzebna jest niezawodność słuchawki czyli np. jego bateria, płynność itp. Podsumowując dzisiejszą analizę, stwierdzam że pozycja Androida póki co nie jest mocno zagrożona, ale rynek nie potrzebuje już tylko dobrej przeglądarki, czy masy niepotrzebnych aplikacji. Uważam że wystarczy jak znajdzie się ktoś kto zaoferuję świetny system, niezawodny telefon z wyśmienita opinią, by mocna pozycja androida powoli traciła klientów.
Recent Comments